Saturday, January 24, 2009

PEMIMPIN - Satu pandangan

Menjadi pemimpin adalah antara yang sangat diminati oleh kebanyakan orang Melayu
Justru orang Melayu terkenal pula dengan sikap melihat orang lain jatuh . kadang-kadang orang yang dijatuhkan itu jauh lebih berwibawa dan unggul dari yang menjatuhkan.
Tidak keterlaluan dikatakan ada penyokong yang bertungkos lumus menaikkan seseorang itu menjadi pemimpin kerana mempunyai agenda tersendiri yang pastinya akan memberi keuntungan yang telah lama dicita-citakan atau diangan-angankan.
Soalnya apabila telah beroleh kuasa atau terpilih menjadi pemimpin bolehkah mereka melaksanakan tugas dan amanah yang dipikulkan di bahu mereka. Berupayakah seorang pemimpin yang 'naik' dengan cara yang kadang-kadang kurang bersih menjalankan tugasnya tanpa menimbulkan rasa kurang senang di pihak yang dikalahkan. Dapatkan pemimpin ini berkhidmat dengan selesa aman dan tiada tekanan atau ugutan. Selalunya dalam timpuh yang terdekat bibit-bibit perpecahan mulai dirasai, akhiirnya kerjasama yang diharapkan tidak menjadi kenyataan, janji tinggal janji. Semua ini disebabkan yang kalah tidak sanggup menerima kekalaahan. Walaupun pada mulanya nampak antara yang bertanding menyatakan akan patuh pada keputusan dan berikrar akan bercantum semula. Adakah ikrar ini dapat dipatuhi dengan ikhlasnya.

setelah terpilih menjadi pemimpin bolehkah seseorang ketua itu menjalankan kerjanya dengan sempurna sejajar dengan janji-janjinya yang diluahkan semasa tempoh "pertarungan" yang dilaluinya. Bolehkah ianya memenuhkan cita-cita penyokong-penyokong yang bermati menaikkannya. Jika tidak mulalah penyokong meninggalkannya. Tuduh menuduh mula diluahkan, persahabatan dan persafahaman sedikit demi sedikit menjadi renggang dan tidak sehaluan, yang retak akhirnya akan menjadi belah.
Ada pula yang sering kita dengar ketua-ketua atau pemimpin ini tidak mempercayai anggota bawahnya perasaan cemburu mulai menghantui pemikirannya konon, ditakuti orang yang diberi tugas sebagai orang kanannya atau yang diketergorikan sebagai 'orang-orangnya' dikatakan sudah tidak jujur, dan tidak lagi boleh dipercayai.
Jika ini tidak dapat diperbetulkan sudah tentu usaha menjatuhkan pemimpin yang mereka naikkan ini akan berulang. Demikianlah silih berganti, yang menjadi korban ialah kelompok masyarakat yangn mereka wakili.
Jika ini terjadi bagaimanakah hendak meningkatkan mutu kerja serta perancangan masa depan yang lebih teatur samada dalam jangka pendek atau jangka panjang?
Elok kiranya seseorang yang ingin menawarkan dirinya untuk menjadi pemimpin, memikirkan keupayaan diri terlebih dahulu, apakah kita betul-betul ada keupayaan zahir batin dan ingin berkhidmat untuk masyarakat atau semata-mata inginkan kuasa, kerana segelintir orang Melayu amat terkenal dengan jolokkan 'gila kuasa' dan gila 'glamour' supaya diri dihormati dan disanjung. Tidaklah boleh dinafikan sesetengah yang bertanding semata--mata ingin mencuba-cuba nasib atau kata setengah mereka cuma hendak tahu setakat mana sokongan yang mereka perolehi atau kata nakal mereka cuma 'test market'.
Bila telah beroleh kuasa terdengar puloa rungutan dan cemuhan dari masyarakat yang sedang memerhatikan gelagat mereka. Dewasa itu keluarlah kata-kata sindirin"Tidak tahu menggunakan kuasa atau menyeleweng/penyalahgunaan kuasa".
Janji manis yang diluahkan hanya tinggal janji, masaa untuk bersama masyarakat sudah tiada luang lagi dengan alasan, 'terlalu sibuk' 'tidak punya masa' dan lain-lain helah yang longgar dan tidak dapat diterima oleh akal yang waras.
Dengan erti lain, antara kelemahan orang Melayu ialah gairah memperolehi kuasa tetapi tidak mahu bekerja.
Ciri-ciri pemimpin yang sempurna dan disenangi oleh semua lapisan haruslah ada padanya , sifat-sifat seorang yang jujur, amanah, pemaaf, berilmu (dunia dan akhirat), adil, tidak terlalu kikir dan tidak pula terlalu boros dan lain-lain sifat yang terpuji.
Untuk menjadi pemimpin, sewajarnya kita berbekalkan dengan cukup ilmu, andai kita tidak berilmu atau ilmu yang dengkal , bagaimana kita hendak mentadbir dengan berkesan malah tidak mustahil kita akan mudah dipelekeh orang yang pada awalnya memandang tinggi kepada kita. Seorang pemimpin mestilah mempunyai pengetahuan yang luas dalam beberapa bidang terutama dalam bidang yang mereka secara langsung terlibat dengan organisasi yang ditadbirnya. Allah berfirman (dalam surah az-zumur ayat 9), mahfumnya: "Adakah sama orang-orang yaang mengetahui dengan orang yang tidak mengetahui, sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna".
Dalam melaksanakan dan mempertingkatkan mutu kerja dengan lebih berkesan hendaklah mempercayai kejujuran anggota bawaaahan serta menghormati pandangan mereka. Dan diri pemimpin sendiri mestilah bergerak sejajar atau sehaluan dengan orang bawahnya, jagan pula pemimpin ke kanan orang-orang yang dipimpin ke kiri.
Seseorang pemimpin itu perlu mengawal dirinya supaya sentiasa dalam kaadaan tenang, tidak emosional, jangan ada sifat yang memberi erti umpama memerintah. Gunakan perkataan yang lebih `lembut dan dipandang namapak beradab. sanggup meujudkan suasana kerjasama dan bersifat kekeluargaan di dalam sesebuah organisasi, selalu berdampingan, sanggup duduk semeja dengan orang di bawah tadbirnya bagi mengenal pasti masalah dalam organisaasi/masyarakat serta merangka dan mencadangkan cara terbaik bagi satu-satu masalah yang mungkin timbul.
Pemimpin yang sentias ada di hati para pengikutnya ialah yang dapat mendengar runggutan, suka memberi pertolongan kepada masyarakatnya dalam kaadaan apa sekalipun, peramah tegur sapanya, layanan samarata tanpa melihat kedudukan seseorang itu, menghadiri jemputan, menziarahi dan selalu berkirim salam kepada sesiapa sahaja yang mengenalinya.
Yang penting rasanya ialah amanah, jika kita telah diberi amanah atau kepercayaan, seperti memengang jawatan, tugas, pangkat dan sebagainya, kita wajiblah memegang amanah itu dengan sebaik mungkin. Kita sebenarnya tidak boleh menghianati amanah kerana salah satu sifat orang menafik ialah tidak amanah, seperti sabda Rasulullah saw yang maksudnya:"Tanda orang munafik itu ada tiga perkara iaitu apabila bercakap dia berbohong , apa bila dia berjanji dia mungkir dan apabila diberi amanah di mengkhianatinya".
Sebenarnya kita semua adalah pemimpin, abdar Rasulullah saw yang mahfomnya, "Kamu semua akan bertanggungjawab terhadap apa yanag kamu pimpin, seorang pemerintah adalah seorang pemimpin manusia dan dia akan bertanggungjawab terhadap rakyatnya. Seorang suami adalah pemimpin bagi ahli keluarganya dan dia akan bertanggungjawab terhadap mereka. Manakala seorang isteri adalah pemimpin rumah tangga, suami dan anak-anaknya dia akan bertanggungjawab terhadap mereka. seorang hamba adalah penjaga harta tuannya dan dia juga akan bertanggungjawab terhadap jagaannya. Ingatlah, kamu semua adalah pemimpin dan akan bertanggungjawab terhadap apa yang kamu pimpin.
Kesimpulannya: Sebagai manusia hidup kita di dunia ini mestilah ada yang menjalankan urusan sebagai pemimpin seterusnya bertanggungjawab pula sebagai pemimpin. Justru apa bila pemimpin telah dipilih menjadi kewajipan kita sebagai masyarakat mentaatai perintahnya. Dengan sebab itu kita hendaklah menghormati pemimpin sejajar sifatnya sebagi ketua. Taatkan pemimpin itu memang dituntut dalam Islam. Walau bagaiamanapun perlu diingat patuh dan setia ini ada garis-garis panduan yang perlu diteliti dan diambil perhatian, jika bersesuaian dengan ajaran Allah dan Rasulnya wajib dipatuhi, ditaati serta diberi sokongan, selagi seorang pemimpin itu tidak menyuruh melakukan sesuatu yang di larang oleh syarak, seperti melakukan maksiat, kerosakkan dan sesuatu yang berlawanan dengan agama, yang mana ketika itu kita sebagi penganut Islam tidak lagi disuruh mentaati pimpinannya, bukan sahaja kita akan berdosa kerana bersubahat melakukan maksiat, tetapi juga berdosa kerana bersyubahat melakukan maksiat. Andainya tindakan pemimpin berlawanan dan menyeleweng dari akidah Islam, pada ketika itu tidaklah lagi majib ditaati malah perlu dijauhi.
Dari itu hati-hati memilih pemimpin, jangan terlantik orang yang jahil menjadi pemimpin, nanti masyarakt akan menjadi kucar-kacir oleh kepimpinannya yang tidak mengikut lunas-lunas kepimpinan yang lurus dan benar.
Apa bila pilihan kita terlepas kepada orang yang pandai berpura-pura, bijak memeprmainkan lidah, lain di mulut lain di hati, "Telunjuk lurus kelengking berkait". Pemimpin yang sebagini sifatnya amat berbahaya kepada masyarakat dan seterusnya kepda negara. Perlu diingat dalam apa kaadaan sekalipun kepentingan negara mestilah diutamakan. Kasihkan negara itu sebahagian dari iman.
Ingatlah setiap pemimpin akan disoal di akhirat kelak. Bukankah kita selalu diperingatkan, "Takutlah kamu kepada Allah".

No comments:

Post a Comment