Monday, January 5, 2009

GAJALA SOSIAL

"GAJALA SOSIAL""ialah satu masalah yang ada di mana-mana, tetapi gajala sosial yang melanda di negara kita ini telah parah jika tidak ditangani segera ia akan menjadi barah yang tidak dapat diselamatkan lagi.
Gajala sosial yang melanda yang saya dakwa telah paaah, membimbangkan dan mengerunkan itu patut sangat diberikan perhatian yang serious. Langkah yang drastic bagi mengelak dan membasminya perlu digerakkan. Walaupun sepatutnya telah dimulai 20 atau 30 tahun dulu lagi.
Saya amat yakin belia-belia yang terlibat dengan penyalahgunaan dadah di negara ini akan menjadi berlipat kali ganda dalam sedekat dari sekarang, anadainya langkah mencegah tiak dilakukan. Bukankah mencegah itu lebih baik dari mengubati. (Prevention better than cure), jangan sampai sudah terantuk baru nak tengadah, kita akan bertupang dagu jika nasi telah menjadi bubur. Dari pagi hingga ke larut malam kita akan dapati anak muda memecut motosikal,dengan bermacam-macam adigan yang amat tidak bermoral, di waktu malam, terutama malam minggu mereka berlumba haram. Sebagai Pengerusi masjid dan penasihat "Majlis Permuafakatan Masjid dan Surau" Parlimen Setiawangsa mereka (pengerusi-pengerusi surau dan pengerusi penduduk)selalu mencurahkan masalah pemuda pemudi di kawasan mereka kepada saya. Mengikut kata mereka: Anak-anak muda ini lelaki dan perempuan duduk di tangga rumah pangsa ini tanpa sedikit pun merasa segan dan silu, mereka bukannya saja tidak berakhlak, malah berlagak samseng. Penghuni yang ingin turun naik pula yang terpaksa 'menepi' dan meminta jalan kepada mereka.
Besi-besi penutup longkang telah habis diangkut oleh belia-belia yang tidak berguna ini (maaf saya terpaksa menggunakan perkatan 'tak berguna' ) atau yang telah rosak ini di jual di bengkel-bengkel besi buruk bagi membeli dadah.
Bukan besi penutup longkang sahaja yang menjadi mangsa, malah kereta-kereta dipecah, motosikal dicuri stor-stor dipecah, orang muda yang malang ini tiada langsung mempunyai visi, apa yang mereka inginkan ialah dadah,dadah, dadah, dalam otak mereka hanya memikirkan benda syaitan itu sahaja.
Ternyata sekali bilangan penagih dadah ini bukannya berkurangan, ini bukan andaian saya, mengikut laporan yang kita baca di dada-dada akhbar, penagih ini akan bertambah adalah benar, ini terpaksa kita akui kerana pencegahnya tidak dilakukan, walaupun kita semua tahu bercakap "mencegah itu lebih baijk dari mengubati" .Cakap sahaja tidak memberi apa-apa kesan, dan tidak akan mengubah kaadaan.
Dari pengalaman, saya dapati punca terjadinya anaka-anak yang bermasalah ini ialah kerana tiada kawalan yang sewajarnya, sesetengah anak-anak masyarakat kita, pada perhatian saya amat bebas, bebas melakukan apa sahaja kerana tiadanya perhatian yang sungguh-sungguh dari ibu bapa atau penjaga mereka - anak-anak dan belia-belia yang sedang meningkat dewasa ini tak syak lagi akan mendatangkan masalah kepada negara.
Dari cuba-cuba mebghisap rokok, kemudian menghidu gam, menghisap ganja, menghisap dadah dan akhirnya, mula mencuri dan berpoya-poya bergaul bebas lelaki perempun, budi bahasa menjadi hancur.
Pemimpin-pemimpin kita mengatakan dadah adalah "Musuh no. satu negara". sebagai musuh ia mesti atau diperangi, maka dicipta pula slogan "Perangi dadah" sebut atau suruh sahaja perangi dadah sedikit pun tidak mengerunkan musuh, untuk berperang mesti ada strategi, apa strategi yang ada pada kita ??. Tangkap dan sumbat ke Pusat Serenti, itu tidak menyelesaikan masalah. Kita takkan berupaya menundukkan musuh utama ini jika tiada senjata yangn ampuh dan benar-benar berkesan, kata orang sekarang senjata canggih. Oleh kerana ternyata kita kecundang dalam peperangan ini maka disaran pula "Cegah sebelum parah". ertinya, di peringkat awal kemunculannya kita buat tak endah, biarkan ia bercambah semahunya, bila masalah ini sampai kepada Parah baharulah kita terasa bahangnya, barulah kita terjaga dari kelalaian dan barulah cuba hendak mencegah. Kita mungkin telah terlambat, mereka yang seronok dari mencuba-cuba, mula berjinak -jinak dengan dadah tak akan dapat kita tahan dengan hanya "nasihat" , jalan yang difikirkan baik tidak lain dan tidak bukan cegah sebelum parah, tetapi cegah sebelum dijangkiti, cegah sebelum menjadi kudis, kemunculuannya mesti dibendung dari peringkat awal..
Dadah satu senjata yanag berkesan. Dengan dadah pihak musuh berupaya menjahanamkan kita. Tahukah kita Amerika yang bagitu kuat tetapi kecundang di Vietnam yang berperang selama 32 tahun, kalah kerana askar-askar Amerika diumpan dengan dadah (juag dengan perempuan). Dalam satu artikal yang saya baca, satu hari Amerika membelanjakan untuk 500,000 askarnya di Vietnam sama dengankita membelanajakan askar kita setahun di negara kita.
"Dadah" mungkin ini satu agenda bagi melemahkan kita. Kita patut ada perasaan cemburu, kerana musush halus gerakkannya dan amat licik pula..
Cuba bayangkan betapa berpengaruhnya "musuh No wahid negara ini.
Apakah sebab sebenarnya wabak dadah ini sangat subur dan sangat mudah merebak? banyak factor sebenarnya, antaranya pada hemat saya:
- Ibu bapa terlalu sibuik,keluar bekerja sewaktu matahari belum terbit dan pulangnya waktu malam, anak-anak ditinggalkan, bagi menunjukkan kasih sayang mereka memberikan wang belanja kepada anak-anak ini biasanya lebih dari.
........gajala Sosial (sambungan).... Rm 10.00 sehari, ramai pula yang memberi anak mereka h/phon, anak-anak berumur 10 -12 tahun telah ada telefon sendiri, dengan adanya bekalan yang cukup serta telefon, mulalah anak-anak ini menjadi liar dan meeka mula membeli rokok, menghidu gam dan membuang masa di siber cafe, bemain game, berjudi dan melayari entenik yang tak senonoh. Bagi menyedapkan hati, ibu bapa ini kan menelefon anak-anak mereka dari tempat kerja. Sudah tentulah anak-anak ini akan berbohong, konon mereka ada di rumah, walaupun sebenarnya mereka berada di sarang-sarang kumpulan mereka .
Ada pula anka-anak menjadi liar oleh kerana hasil perceraian ibu bapa, ada pula yang tinggal dengan nenak mereka kerana ibu bapa meeka membawa haluan sendiri-sendiri. Terlalu banyak sebab yang menjadikan anak-anak Melayu (terutamanya) menjadi rosak binasa akhlaknya, tercicir pelajarannya dan lain-lain gejala yangn menjahanamkan masa depan mereka, ini adalah hasil dari salah asuhan yang mereka terima.
Kita semua sedar, masalah dadah adalah masalah besar kepada negara, ia melibatkan maruah bangsa dan negaradi mata dunia luar, Ia juga menentukan masa depan negara yang tercinta ini. Cuba bayanagkan bagaimana bentuk negara akan datang andainya kebanyakan belia yang kita harapkan mengambil alih kepimpinan negara satu hari nanti, andainya mereka ini dilamun dengan dadah, sudah tentu ia membawa akibat yang amat buruk.
Apa pula akan terjaadi jika makin ramai belia-belia kita dijangkiti penyakit AIDS, oh, amat menggerunkan.
Sebenarnya kita amat mengidamkan agar negara yang kita cintai ini terus dilimpahi dengan berbagai-bagai kenekmatan seperti yang kita sedang nekamti sekarang ini. Bagi memastikan lahirnya genarasi warisan kita yang mampu memikul wawasan negara yangn sama-sama kita cintakan ini maka remaja kita hari ini harus terus cemerlang dalam semua bidang. Jika tidak kita akan kecundang di tangan bangsa lain. Zaman remaja adalah amat bernilai dan amat penting. Zaman remaja belaku hanya sekali atau seketika sahaja dalam umur seseorang manusia.
Zaman remaja adalah zaman peralihan, jiwa muda mudah bergolak dan bergelora. Anak remaja dalam usia peralihan ini amat mudah terpengaruh dengan budaya liar. Jika kita masih ingat saatu masa dulu belia-belia kita san gat mudah terpengaruh dan terlibat dengan kumpulan "Black Metal" kumpulan pemuja syaitan.
Nyatalah belia yang liar ini sangat suka melibatkan diri dengan gejal aburuk dan sangat gemar meniru cara hidup yang tidak bermoral, tidak selaras dengan nilai-nilai agama dan tidak besesesuaian dengan sopon dan santun bangsa kita sendiri yang lembut dan berbudaya.
Amat malang sekali nasib yang bakal menimpa anak bangsa kita. Mereka akan hanyut, tersungkur, rebah, menyerah sebelum berjuang. apabila pemuda pemudi Islam ini sudah lemah musuh-mush Islam akan bertepuk tangan.
Ibu bapa mesti ingat anak-anak yang mereka lahirkan itu umpama sehelai kain putih, ibu bapanyalah yang akan mencorakkan samada hendak dijadikan Nasarani, Yahudi atau Majusi. Jawapannya ada di tangan ibu bapa sendiri.
Cemburuilah anak-anak kiota ini, awasilah mereka, di mana saja mereka berada, ke mana saja mereka pergi hendaklah sentiasa di awasi. Lihatlah dn kenalilah kawan-kawan mreka, kenali dan beramah mesralah dengan guru-guru mereka, berikan kasih sayang setakat yanag diperlukan, tegasnya janganlah tunjuk sayang yang melampausemua ini dilakukan adal dengan tujuan supaya mereka yang masih hijau dan bersih ini tidak di rosakkan dan dicemari oleh pengaruh dadah, nasihat orang ttua-tua henaaklah diguna pakai "beringat sebelum kena, jimat sebelum habis". jangan percayakan cakap anak-anak 100%, jangan ajar anak bercakap bohong, kerana kata orang bijak pandai "Siakap sinohong, gelama ikan duiri, bercakap bohong, lama-lama jadi pencuri". Mempercayai cakap mereka bukan bermakna kita sayang, kita sebenarnya merosakkan mereka, menggalakkan mereka menjadi pembohong. dalam hal ini saya teringat sebuat kesah filem P.Ramle. Legenda filem Melayu ini memaparkan bagaiman seorang ayah yang memanajakan anaknya secara berlebihan dan membuta tuli, seperti dalam filem "Anakku Sazali". Sikit-sikit anakku Sazali, anak-ku Sazali, anakku Sazali, akhinya apa yang terjadi.... bukan sahaja ia melawan cakap orang tuanya, malah menjadi pencuri, samseng dan perogol, filem itu mengusik jiwa saya, saya percaya semua kita di sini pernah menonton filem ini. Itu cerita tahun 1960 yakni 50 tahaun dulu, kesah bagaimana memberi sayang yang berlebihan akan merosakkan anak itgu sendiri, "Lenturlah buluh dari peringkat rebungnya", jika sudah menjadi aur bila kita lentur perlahan tidak mahu ia bengkok, tetapi bila dilentur dengan kuat dan cara paksa , hubaya-hubaya buluh itu akan melantun ke muka kita. Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian apa gunanya atau umpama "Nasi dah menjadi bubur". Alangkah sedihnya apabila kita mati, kita meninggalkan anak yang menjadi sampah masyarakat, sepatutnya apabila kita mati kta mengharapkan doa dari mereka, doa dari anak yang soleh. Dari itu awasilah anak kita yang sedang meningkat dewasa ini dari perangkap dadah - sekali ia telah terjebak ia akan merosakkan masa depan mereka yang masih panjang. Ingati sebelum kena, Jimat sebelum habis.
Kita umat Islam mahukan umat yang kuat, ini adalah kehendak atu ajaran Islam itu sendiri, kita tak mahu Islam di hina , dipelekeh, diperkecilkan oelh bangsa asing di dunia ini. Bukankah Rasulullah SAW pernah bersabda, maksudnya "Orang mukmin yang kuat itu lebih dikasihi oleh Allah dari mukmin yang lemah"
(SEPERTI YANG DIUCAPKAN DALAM SEMINAR MAJLIS PERMUAFAKATAN MASJID DAN SURAU PARLIMEN SETIAWANGSA -DI HOTEL THE PALMA)

GURINDAM HIDUP

Wahai kawan dan sahabat
Marilah pakat dengar nasihat
Jadikan ia sebagai hasrat
Buat pedoman sepanjang hayat

Persiapkan diri dengan............
Badab yang sihat
Ilmu yang padat
Iman yang mampat
Amalan yang hebat
Akhlak yang memikat

Pabila semua itu sudah terpahat
Insya-Allah......
Hidupmu berkat
Dirimu selamat
Keluarga sepakat
Masyarakat muafakat
Kesannya.................
Negara jadi kuat
Negara luar hormat
Hubungan menjadi erat
Permusuhan tersekat

Akhirnya ............








No comments:

Post a Comment