Friday, January 16, 2009

NESTAPA

"DUKACITA" yang lahir dari kekecewaan yang melampaui batas menjadikan seseorang itu bersifat menghina dan merendahkan diri sendiri, malah memungkinkan seseorang itu menjadi ganas dan langsung tidak bertatatertib dan hilang kesopanan diri seterusnya hilangnya pertimbangan.


Dukacita mungkin disebabkan:
- Hilangnya sesuatu yang disayangi
- Kerana gagal dalam perjuangan
- Sangkaan-sangkaan buruk mengenai nasib masa depan
- Kebuntuan dalam menyelesaikan masalah hidup
- Hilang kasih sayang
- Cemburu yang berlebihan terhadap orang lain.

Gagal dalam sesuatu perjuangan atau gagal bagi mendapatkan sesuatu yang sangat diidamkan adalah perkara biasa, mereka yang berjiwa lemah dan berpandangan sempit sahaja akan merasa terhimpit lalu timbullah dukacita yang melampaui batas.

Di samping itu, disisih atau dipulaukan oleh masyarakat juga menjadi sebab seseorang itu menjadikannya amat berdukacita serta merasa rendah diri kerana disangka dirinya tidak lagi diperlukan masyarakat di sekelilingnya.
Orang-orang yang terhormat juga tidak terlepas dari merasa terhimpit, bimbang, takut, cemas kerana memikirkan pangkat dan darjat yang mereka miliki hari ini akan terlucut esok hari.
Dukacita juga menjadikan seseorang itu semakin hilang kepercayaan kepada Allah, iman mereka lemah, diri telah dikuasai oleh syaitan, akhirnya seseorang itu tidak berupaya lagi bertindak dengan bijaksana, ini amat merbahaya, ianya akan mendatangkan mudrat, seterusnya membinasakan diri sendiri.

Janganlah bagi ruang kepada syaitan untuk menguasai diri kita kerana sesungguhnya syaitan itu adalah musuh kita (Islam) yang nyata dan kerja syaitan tidak lain hendak menyesatkan kita.
Tidaklah dapat dinafikan perasaan dukacita, resah gelisah akan menguasai seseorang apabila sesuatu yang dikasihi tiba-tiba hilang. Kita akan merasa kecewa dan sedih kerana hilangnya orang yang disayangi, harta benda, terlucut jawatan, pangkat dan kedudukan yang terhormat.
Kita sepatutnya sedar dan insaf, apa saja kurniaan Allah kepada kita, seperti: kekayaan, pangkat yang tinggi, kedudukan yang mulia, pengikut-pengikut yang setia, sahabat-sahabat, anak yang ramai iaitu sebenarnya menguji kita sejauh mana tawakkalnya kita kepadaNya.


Jika kebetulan sesuatu kegagalan itu disebabkan sebenarnya bukan hak kita, maka hendaklah kita bersabar dan jangan mengeluh, jangan terus putus asa (putus harapan). Carilah yang lain, kerana rahmat Tuhan amat luas, malah melimpah ruah. Hanya iman yang teguh dan sejati sahajalah yanag akan dapat mengatasi segala kekusutan di hati.

Berdukacita adalah sifat semulajadi kita sebagai manusia, tetapi berdukacitalah secara yang tidak berlebihan dan keterlaluan. Jika sesaorang itu berdukacita dengan melampaui batas, seolah-olah membantah sesuatu takdir (ketentuan Allah) maka perbuatan itu sangat dilarang sekali oleh Islam.


Sabda Rasulullah SAW (mahfumnya): "Bukanlah dari golongan umatku orang yang menampar-nampar pipi, mengoyak-ngoyak baju serta bertempik-tempik dan melaung-laung seperti orang-orang di zaman jahiliah". - (hadis riwayat Bukhari dan Muslim daripada Ibnu Mas'ud)


Segala musibah itu jika kita sifatkan sebagai satu penyakit janganlah kita merasa runsing, Tuhan telah berjanji tiap-tiap penyakit ada ubat dan penawarnya. Tuhan tidak hanya menurunkan penyakit tetapi Dia (Tuhan) juga menurunkan ubatnya. Tiada penyakit yang tidak boleh diubati, melainkan mati.



Firman Allah, (mahfumnya) "Demi sesungguhnya kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut, kekurangan harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah kabar gembira kepada orang-orang yang sabar" -(surah Al-Baqarah ayat 155)


Andainya kita ditimpa kesusahan, jalan yang paling baik patut kita ikuti ialah segeralah kita mengingati Allah seperti sabda Rasulullah saw (mahfumnya) "Mengingati Allah itu adalah penawar bagi hati".


Ubat yang paling mujarab dan berkesan hanya mendampingi diri kepada Allah SWT dan kepadaNyalah sahaja kita mengadukan hal dengan cara bersabar dan dengan keyakinan yang padu bahawa semuanya itu adalah sebagai ujian belaka, tiada yang lain dari itu, seperti pesanan "Luqman" kepada anaknya (maksudnya) - "Wahai anak kesayanganku, dirikanlah sembahyang dan suruhlah berbuat kebaikan serta laranglah daripada melakukan perbuatan yang mungkar dan bersabarlah atas segala bala bencana yang menimpamu" - (surah Luqman ayat 17)


Bersabar adalah sifat mukmin yang mulia dan beriman, kita sering mengucapkan, (tanpa disedari atau tidak) maksud firman Allah; "Sesungguhnya Allaha beserta (menolong) orang yang sabar" - (Al Baqarah ayat 153)


Dalam surah Yusof, Allah menceritakan bagaimana kesabaran Nabi Yaakob a.s. kerana kehilangan anak kesayangannya dengan menyerahkan seluruh nasibnya kepada Allah, Nabi Yaakub berdoa (mahfumnya)- "Kalau demikian bersabarlah aku dengan sebaik-baiknyadan kepada Allah jualah dipohonkan pertolonganNya" - (surah Yusof ayat 18)


Janganlah kita terus menerus berduka lara, percayalah kita bahawa Allah yang Maha Adil dan Bijaksana Maha Pemurah dan Maha Penyayang akan membalas yang jauh lebih baik atas kesabaran dan tawakal kita kepadaNya. Dalam surah Al Baqarah ayat 216 Allah menasihatkan, firmannya yang memberi maksud; "dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu pada hal ia amat baik bagi kamu, dan boleh jadi pula kamu suka kepada sesuatu padahal ianya amat buruk bagi kamu dan (ingatlah) Allah jua yang mengetahui (semuanya itu) sedangkan kamu tidak mengetahuinya"


Dan ingatlah Nabi kita Muhammad saw pernah bersabda yang maksudnya; "Tiada seorang pun hamba yanag ditimpa kemalangan/musibah lalu ia berkata "Inna Lillahi wa-Inna Ilaihi Raa-juuun" - bererti sesunggguhnya kami kepunyaan Allah dan kepadaNyalah kami akan kembali".
Dari itu insaflah, sedarlah dan percayalah janganlah kita gundah gulana duka nestapa lantaran sesuatu yang menimpa diri kita. Yakinlah, masanya pasti tiba kebenaran pasti terserlah, entah esok, entah lusa atau pada masa-masa yang akan datang tanpa kita sedari. Tuhan akan mengantikan dengan yang lebih baik, samada di dunia ini atau di akhirat nanti, sementara itu redalah apa saja yang menimpa kita.


Mereka yang merasa duka lara, gundah gulana, kusut fikiran, tidak merasa tenteram hatinya serta keluh-kesah hendaklah memperbanyakkan menyebut nama Allah. Dalam surah Ar-Rad ayat 28 Allah telah berfirman (mahfumnya)- "Orang-orang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan dzikul'llah, ketahuilah dengan dzikul'llah itu tenang tenteramlah hati mereka".
Dalam hal ini Rasulullah saw mengajar umatnya supaya mereka yang ada dalam fikirannya seperti yang tersebut di atas supaya berzikir , "Sesiapa yang membanyakkan istighfar nescaya Allah menjadikan untuknya setiap kesusahan itu ada kesenangan, tiap-tiap kesempitan ada jalan keluar dan iaanya diberi rezeki yang datangnya tiada disangka-sangka". Maksud hadis s.a.w. riwayat oleh Ahmad.


Apakah yang kita lakukan jika maksud kita tidak kesampaian, angan-anagan kita tidak menjadi kenyataan. Hanya orang yang berjiwa dan beriman lemah sahaja yang serta merta berdukacita, bertindak liar dan tidak kurang pula yang memberontak. Menyalahkan orang lain, diri sendiri sahaja yang benar, yang pandai, yang layak, yang gagah, orang lain semuanya bodoh,lemah dan ketinggalan zaman.
Kegagalan adalah perkara yang tidak dapat dielakkan dalam kehidupan bernama manusia: orang-orang politik, peniaga/pedagang malah tidak kurang pula dalam hidup berumah tangga juga ada yang gagal. Mestikah kita terus bermuram durja??



Apakah tindakan kita? Sesetengah mereka terus ingin melupakan diri, maka terlibatlah mereka dengan jalan yang salah, terkeluar dari norma-norma kehidupan seorang muslim yang normal, ada yang mencari jalan mudah dengan dadah, alkohol, mungkin ada pula yang mencari "ketenangan" di kelab-kelab malam dan berjinak-jinak dengan kupu-kupu malam, yang berfikiran suntuk, terus mengambil jalan mudah, singkat dan sesat (menamatkan hidup yang berharga ini). Barang dijauhkan Allah.


Manusia sebagai makhluk berakal, terutama sebagai individu Muslim yang menerima hidayah Allah, apabila sesuatu yang kita hajati dan impikan gagal janganlah kita mudah panik, melatah, mengadaikan sesuatu yang kita sayangi, jangan menghancurkan rumah tangga, jangan memusnahkan keluarga, jangan bercakaran sesama bangsa/seagama dan jangan jahanamkan negara.
Mereka yang mudah putus asa, hilang pegangan adalah orang yang tewas dengan pujuk rayu syaitan (musuh kita yang nyata).
Seandainya kekecewaan itu oleh kesilapan langkah kita sendiri, maka belajarlah untuk memperbaiki kelemahan-kelemahan kita itu. Akhirnya jangan pula kita lupa memohon restu daripada Allah dengan jalan berdoa dan bertawakal kepadaNya.


Ingatlah amaran Allah yang maksudnya, "Demi sesungguhnya jika kamu bersyukur nescaya akan Aku tambah nikmatku kepadamu dan demi sesungguhnya jika kamu kufur ingkar, sesungguhnya azabKu amatlah pedih" - (Ayat 7 surah Ibrahim) - Benarlah firman Allah.

No comments:

Post a Comment