Tuesday, January 27, 2009

GAJALA SOSIAL - Sambungan

Akhirnya......
Pembangunan menjadi pesat
Kemajuan pun meningkat
Tercapailah hasrat dan matlamat

Tapi.....tunggu & lihat.......
Pabila bangunan naik beratus tingkat
Semua orang berdiri tercegat,sampai leher tergeliat
Di celah-celah itu,tengok pula tempat-tempat maksiat
Tumbuh bagaikan kulat
Kalau tak tahan iman boleh terangkat

Manusia ada jadi lalat ada jadi ulat
Sembahyang makin hari, makin liat
Orang yang baik bertukar jadi jahat
Orang miskin nak kaya cepat
Orang tua nak mati lambat
Apa lagi pakat lawan cari ubat
Tak cukup madu, telan air gamat
Tak cukup kayu telan tongkat

Hak jantan pakai seluar ketat
Pakai baju nampak pusat
Kasut tak Ikat
Rambut tak sikat

Yang permpuan lagi hebat
Pakai skirt cukup singkat
Pakai baju terlalu sendat
Sampai nampak yang tersirat
Ada yang bujur ada yang bulat
Siapa tengok pasti tercegat
Silap gaya jadi gawat

Bohsia bohjan lagi ligat
Dok jauh kirim surat
Bila jumpa tangan berjabat
Lepas itu pakat peluk erat-erat
Sampai nafas tersekat-sekat

Kata diucap janji diikat
Usah bimbang pencegah maksiat
Usah peduli agama dan adat
Usah takut Allah dan Malaikat
Yang penting, apa kita nak, kita buat

Akhirnya perut kempis dan jadi bulat
Lahirlah anak-anak tak cukup sifat
Dibuang merata tempat
Masa itu iblis terus melompat
Kerana manusia dah masuk Jerat
Habis manusia jadi tersesat

Aduhai kawan dan sahabat
Marilah kita pakat beringat
Dunia makin hari makin singkat
Bangun tidur tak dan nak mengeliat
Esok lusa mungkin kiamat

Sampai masa kita pasti akan berangkat
Menuju ke alam akhirat
Di sana kita akan ditanya soalan empat
Tentang umur, banyak mana buat ibadat ?
Tentang zaman muda, apa yang anda buat ?
Tentang harta, daripada mana anda dapat ?
Tentang ilmu adakah dimanfaat ?

Bagi menangani fenomena gejala sosial di kalangan masyarakat (tentunya dari masyarakat Melayu - Islam), kerajaan, pihak berwajib, pemimpin masyarakat, guru dan pensyarah, ibu bapa dan setiap individu perlu memainkan peranan untuk menangani permasalahan ini.
Nilai dan budaya Muslim dicemari oleh arus kecanggihan teknologi terutamanya melalui media elektronik, computer dan media cetak. Institusi keluarga dicemari oleh sikap ibu bapa itu sendiri yang meletakkan nilai material melebihi segala-galanya. Budi bahasa kita semakin lama semakin terhakis, hancur dan dek kerana nilai dalam budaya Barat lebih diagung-agungkan. Warga tua semakin diabaikan, rumah orang-orang tuan semakin sesak
Anak-anak kita bukan saja pandai bergaul bebas, berbohsia dan berbohjan, malah sudah pandai membuang anak seperti membuang banagkai anak kucing kurap, anak berumur 12 tahun sudah gairah memperkosa. Kehamilan remaja tidak berkahwin semakin menjadi-jadi. Kita kehilanagan jati diri, kerana tidak emempunyai akar yang kokoh. Kes-kes juvina semakin meningkat, kes-kes sumbang mahram juga terus meningkat.
Hiburan bersepah-sepah. Masalah-masalah penagihan dadah, pengambilan arak, perjudian, lari dari rumah (berapa ramaikah anak gadis kita yang lari mengikut jantan ke negara seberang?) berlepak dan masalah sosial lain sudah tidak asing lagi dalam masyarakat kita.
Semua masalah yang berkaitan dengan sek, seperti: rogol, zina, sumbang muhram, perkosaan, pencabulan dan sebagainya akan dapat dibendung atau sekurang-kurangnya dikurangkan sekiranya kita tahu punca berlakunya sedemikian daripada akar umbinya, kerapuhan dan keruntuhan institusi kekeluargaan banyak menyumbang kepada kejadian gejala sisial yang berlaku, 'hambatan' dan tumpuan kepada materialstik hingga mengabaikan perhatian, kawalan, pemantauan dan pendidikan terhadap anak-anak kerap menyumbang kepada meningkatnya gajala sosial di kalangan remaja. Keretakan hubungan suami isteri dan keranggangan ibu bapa dengan anak-anak juga turut menyumbang kepda peningkatan jumlah remaja yang terlibat dengan gejala-gejala negatif.
Perlaksanaan dan penguatkuasaan undang-undang harus diteliti dan dipermantapkan semula. Agensi-agensi yang terlibat dengan aspek perlaksanaan, penguatkuasaan dan pemantaauan harus memainkan peranan yang proaktif dan berterusan. Tindakan penguatkuasaan yang bermusim atau mengikut kemunculan isu tidak dapat memberi kesan yang positif. Apa yang perlu ialah tindakan pencegahan dan penguatkuasaan yang berterusan dan jangkaan masalah dan gaja sosial yang akan muncul bersama plan strategik. Dari itu penambahan angota, latihan,kepakaran dan motivasi perlulah dititikberatkan, unsur undang-undang yang bukan sahaja besifat menghukum tetapi juga mendidik dan memberi pengajaran kepada yang lain haruslah dipraktikkan.
Peranannya bukan hanya terletak di bahu guru-guru bahkan haruslah dimainkan secara aktif oleh ibu bapa juga, justru Islam sebagai Addin yang sebenar, manhaj dan system hidup mestilah difahami.
Untuk melakukan usaha pencegahan dan pembenterasan gaja sosial, peranan yangn dimainkan oleh ketua dan kolompok masyarakat adalah di antara perkara utama. Semangat kerjasama dan tolong menolong antara sesama ahli komuniti patut di ujudkan dalam usaha menegakkan kebenaran dan ketaqwaan serta mecegah kemungkaran, rasa, sikap, tindakan dan semangat bertangungjawab bersama dipupuk untuk meujudkan suasana sifar maksiat.

KESIMPULANNYA: Kita perlu waspada dan bersedia menghadapi cabaran era globalisasi. Kita hari ini bukan sahaja bersaing di kalangan lebih 21 juta penduduk Malaysia, tetapi kita juga bersaing dengan 5.3 bilion penduk dunia. Tambahan pula hari ini didapati negara yang kuat sentiasa mengunakan kekuatan mereka untuk mempelekeh dan memperkecilkan negara-negara yangn lemah dan mundur. Sebab itulah kita umat Islam mahukan umat kita menjadi umat yang kuat, gagah an perkasa supaya kita tidak diperkecilkan oleh bangsa-bangsa asing di dunia ini, ini bertepatan sekali kehendak Rasulullah saw seperti sabdanya (mahfumnya): "Orang-orang mukmin yang kuat itu adalah lebih dikasihi oleh Allah dari mukmin yang lemah"

No comments:

Post a Comment