Tuesday, September 1, 2009

RAHMAH, KEAMPUNAN DAN KELEPASAN DARI API NERAKA

Hari ini 11 Ramadan, sangat pantas masa berlalu, kita telah meninggalkan sepuluh hari puasa Ramadan tahun ini, jika umur masih ada dapatlah kita beribadat dalam sepuluh hari kedua dan sepuluh hari terakhir bulan Ramadan. Acapkali kita dengar pada bulan Ramadan ini, "Permulaannya rahmat, pertengahanya keampunan dan pada sepuluh teraklhir kelepasan dari api neraka". Mengikut sesetengah ulama' hadis ini adalah dari hadis yang lemah (walaupun ia dikatakan hadis lemah tetapi ia sangat boleh diterima pakai kerana masudnya yang memberi kita ingatan setiap ketika).
Sebenarnya (mengikut sesetengah 'ustaz' , sepanjang bulan Ramadan yaitu dari satu Ramadan hingga ke akhir Ramadan adalah meliputi semuanya, yaitu, "Rahmah, keampunan dan kelepasan dari api neraka". Oleh itu rebutlah beramal ibadat dari sejak satu Ramadan hingga ke akhirnya agar kita tidak terlepas dari mendapat pahala yang dijanjikan Allah, kerana bulan Ramadan apa saja kebaikkan yang kita kerjakan akan mendapat balasan yang lebih 'lumayan' dari Allah. Bagitulah sayangnya dan pemurahnya Allah kepada kita yang taat mengerjakan segala suruhannya.
Sepekara lagi samada sedar atau tidak, semasa kita menjalankan 'ibadat puasa' maksudnya semasa kita dalam berpuasa kita melakukan perkara-perkara yang sepatutnya tidak dilakukan oleh sesaoranng yang sedang beribadat, sudah tentu ibadat kita kurang kualitinya, walaupun ia mungkin tidak sampai kepada membatalkan. Ibadat yang kurang kualitinya sudah tentu kuranglah pahalanya, alangkah ruginya kita jika ini terjadi, kerana pahala yang kita harapkan mungkin kurang atau tak seberapa, yakni tidak sampai kepada tahap yang kita harap-harapkan.
Ingatlah, jika Jumaat Penghulu segala hari, Allah menjadikan ramai Malaikat maka Jibril itu Penghulunya, Allah menjadikan masjid-masjid maka Masjid Al Haram itulah Penghulujnya. Allah menjadikan bumi dan langit maka Tanah Haram Makkah itulah Penghulunya. Allah menjadikan segala kitab, Al Quranul Karim itulah Penghulunya, Allah menjadikan bulan-bulan (12 bulan setahun) maka Ramadan itulah Penghulunya. Allah menjadikan para Nabi dan Rasul, maka Nabi Mohammad saw itulah Penghulunya, Allah menjadikan malam maka Lailatul qadar itulah Penghulunya. Ya kita kini berada dalam Penghulu segala bulan, Penghulu segala malam dan kita banyak membaca Al Quran Penghulu segala kitab.
Beruntunglah kita jika kita berada di bulan yang penuh dengan keberkatan-Nya ini. Kita sepatutnya mengutip segala kurniaan Allah ini untuk di bawa balik sebagai bekalan ke alam yang kekal.
Jadikanlah tahun ini umpama tahun akhir kita berada dengan Penghulu segala bulan, Penghulu segala malam dan membaca Penghulu segala kitab. Beruntunglah mereka yang dapat merebut kurniaan Allah ini.

No comments:

Post a Comment