Sunday, September 20, 2009

HUBUNGKAN SILATUR-RAHIM

Allahhuakhbar, Allahhu akhbar, Allahhu akhbar, walilahilham,

Muslim muslimat yang budiman lagi di rahmati Allah sekalian
Assalamualikum warahmatullahi wabarkatuh.

Ramadn Al Mubarak telah kita tinggalkan, apakah kita sempat bertemua lagi dengan bulan yang penuh dengan keberkatan, kesabaran, keinsafan dan bulan ketakwaan ini. Hanya Allah sahaja yang menentukan. Namun sama-samalah kita bersyukur kehadrat Allah SWT kerana dengan limpah dan kurnianya kita masih lagi berada dalam ketaatan kepadaanya.

Walaupun perasaan kita pada ketika ini, suka, gembira sedih dan mungkin menyesal (menyesal kerana kita tidak merebut tawaran Allah yang Maha Pemurah dengan sebaiknya, mana ada tawaran paling lumayan yang Allah tawarakan selain dari bulan Ramadan seperti: keredaan Allah, keampunan Allah, balasan syurga, bonos 1000 bulan, tingkatkan taqwa, syaitan dibelengu, sihat tubuh badan, rezeki mencurah, doa dimakbul, malam lailatul Qadar (lebih baiak dari 1000 bulan) . Ya Ramadn tetap pergi meninggalkan kita, Ramadan ini kita tinggalkan dengan penuh seribu macam kenangan dan apa yang pasti kita meneruskan kehidupan sehingga ke akhir hayat. Oleh itu sama-samalah kita meneruskan sisa kehidupan ini dengan melakukan tanggungjawab yang diamanahkan oleh Allah sebagai hamba Allah di muka bumi ini.

Hari ini hari raya aidilfitri. Aidilfitri memberi makna kembali kepada "fitrah" iaitu seorang yang telah berjaya melakukan ibadat puasa yang diwajibkan serta memelihara diri daripada berbagai tuntutan hawa nafsu yang melampau, memelihara lidah dari kata-kata keji dan nesta, tidak membuat pembohongan dan lain-lain. Di samping itu mereka menambah ibadat-ibadat sunat yang sangat digalakkan dan berjaya menunaikan kewajipan berzakat sebelum berlalunya solat aidilfitri sebentar nanti Maka sesungguhnya mereka inilah yang menurut perhitungan Allah SWT layak kembali kepada fitrah, iaitu suci bersih daripada dosa seperti mula dilahikan. Sesunguhnya demikianlah betapa hebatnya ibadat puasa kepada mereka yanng berjaya menunaikan dengan beribadat bersungguh-sungguh, mereka inilah gulungan yang layak merayakan aidil-fitri dengan penuh rasa kegembiraan. Benarlah seperti sabda Rasulullah saw yang menyatakana: bahawa orang yang berjaya menunaikan ibadat puasa dengan penuh keimanan dan kesedaran maka bagi mereka dua kegembiraan: gembira ketika berbuka dan gembira ketika bertemu Allah SWT.

Sesungguhnya hikmah yang terkandung dalam ibadat aidil-fitri, bukan semata-mata ibadat yang menghubungkan seorang hamba dengan penciptanya sahaja, bahkan ianya merupakan hubungan langsung sesama manusia, di waktu merayakannya umat Islam digalakkan untuk sama-sama berkongsi kegembiraan, tidak kira di mana mereka berada, cara yang paling penting dalam menghidupkan syiar aidil-fitri ini ialah dengan menghubungkan silatur-Rahim. Allah berfirman dalam surah al nisaa -ayat 1 : (mafhumnya): Bertaqwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta Dengan menyebut-nyebut namaNya, serta peliharalah hubungan (silaturrahim).

Perintah menghubungkan silaturrahim khususnya di waktu menyambut aidil-fitri adalah suatu yang sangat besar manfaatnya, ianya satu syiar yang melambangkan kesatuan akidah dan syariat umat Islam seluruh dunia. Dengan kokohnya hubungan persaudaraan antara umat Islam akan terserlahlah kehebatan dan kekuatan umat dan berjaya memperiratkan hubungan silaturrahim, yakni hubungan persaudara sesama Islam.

Sesungguhnya dengan menghubunkan silaturrahim di musim perayaan ini, kita bukan saja dapat meningkatkan persahabatan, bahkan dapat menjernihkan segala salah faham serta keterlanjuran dan memohon kemaafan di atas segala kesalahan yang lalu. Mudah-mudahan dengan ini akan terpeliharalah kehidupan dan kedamaian hidup bekeluarga dan bermasyarakat. Sesungguhnya Allah Taala menghendaki kita melaksanakan hubungan silaturrahim kerana ianya adalah tuntutan ajaran Islam sebagaimana firmanNya dalam surah An nisaa' ayat 36 yang mafhumnya: Dan hendaklah kamu beribadat kepada Allah dan janganlah kamu sekutukan Dia Dengan sesuatu apa jua dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibu bapa dan kaum kerabat, dan anak-anak yatim dan orang-orang miskin, dan jiran tetangga yang dekat, dan jiaran tetangga yang jauh, dan rakan sejawat dan orang musafir yang terlantar dan juga hamba yang kamu miliki. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang sombong takbur dan membanggakan diri.

Dari itu eratkanlah persaudaraan dan pertingkatkan iakatan Ehkhutul Islmiah sejagat, marilah di hari yang mulia ini kita sama-sama menghayati firman Allah dalam surah Al Anfal ayat 47 yang (mafhumnya) :
Dan Taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya, dan janganlah kamu berbantah-bantah, kalau tidak nescaya kamu menjadi lemah semangat dan hilang kekuatan kamu.

Muslimin, Muslimat para tetamu Allah sekalian,
Di kesempatan hari baik bulan baik ini saya dengan rasa bersyukur dan berbangga mengatur kan ucapan terima kasih yang tak terhingga kepada penyumbang-penyumbang bagi tujuan berbuka puasa di masjid ini sepanjang sebulan berpuasa. Terima kasih banyak kepadaa Y.Bhg. Dato' Fauziah tuan punya Sri Urtama International School yang telah bemurah hati bersedekah nasi dan anika lauk sebanyak 120 bungkus, serta dua jenis kuih 150 biji setiap jenis pada setiap hari. Bagitu juga kepada wakil rakya Parlimen Setiawangsa YB Dato' Sri Hj. Zulhasnan Rafique yang telah menyumbang bantuan berbentuk wang dan lain-lain bentuk bantuan pada sepanjang masa. Bagitu juga terima kasih saya kepada orang persaorangan yang tak dapat saya nyatakan satu persatu di sini. Hanya Allah saja yang berupaya membalas segala kebaikkan ini.

saudara-saudara yag saya kasihi sekalian, barangkali selepas solat sunat ini nanti mungkin saudara-saudara akan meningalkan ibu kota, kepada saudara-saudara saya harap memandulah dengan berhemah, jangan tergopoh-gapah, kerana gopoh-gapah itu adalah bisikan syaitan.

Akhir qalam saya dan keluarga serta seluruh AJK dan kakitangan masjid yang terdiri dari Imam-Imam, bilal-bilal dan pembantu-pembantu masjid mengucapkan kepada muslimin dan muslimat sekalian: "Selamat merayakan aidil-fitri serta memohon maaf zahir & batin.
Minal aidin walfa izizn, wakolum Aamim waantum bikhirr.

Allahhu akhbar, Allahhu akhbar, Allahhu akhbar, walililahil ham.

Sekian, wabillahi taufik wal-hidayah, wassalmualikum warahmatullahi wabarkatuh

(Petikkan ucapan yang saya sampaikan kepada para jemaah Masjid Abu Ubaidah Al Jarrah, Taman Sri Rampai Kuala Lumpur, sebelum solat aidil-fitri 1430 h)

No comments:

Post a Comment