Sunday, March 14, 2010

MAULIDUR RASUL - MENGHAYATI KEPIMPINAN RASULULLAH SAW

KITA sekarang masih berada dalam bulan yang mulia iaitu bulan Rabiul Awal yang juga amat dikenali dengan sebutan bulan Maulud. Umat Islam di seluruh dunia menyambutnya dengan upacara-upacara memperingati hari kelahiran junjungan besar Nabi Muhammad SAW, dan bagi kita penganut Islam di Malaysia mengadakan majlis sambutan maulidur Rasul sudah menjadi satu kelaziman.

Antara tujuannya, selain dari memperingati hari ulang tahun keputeraan baginda Rasulullah SAW, sambutan bagini juga menarik perhatian umat Islam kepada memperingati ajaran-ajarannya yang telah berjaya menanam emaj Islam ke dalam masyarakat. Sebenarnya Islam bebangga dengnan kelahiran insan yang agong ini, yang membawa kebahgiaan dan rahmat kepada sekalian alam.

Cuba kita renung dan fikirkan, kita tidak boleh tidak akan berusaha untuk menyambut hari ulang tahun kelahiran diri kita sendiri, hari lahir pasangan hidup kita, ahli keluarga kita, hari ulang tahun perkahwinan kita dan sebagainya, inikan pula melibatkan junjungan mulia, kekasih Allah yang membawa syariat di hari akhirat kelak. Mengapa kita tidak menyambutnya hari kelahiran baginda dengan penuh kegembiraan. Tidakkah kelahiran Nabi merupakan nikmat yang paling besar.

Perayaan Maulidur Rasul seperti yang kita sambut hari ini bukanlah satu kewajipan, tetapi ia tidak pula dilarang untuk membesarkannya, malah ia amat digalakkan. Dewasa ini terdapat banyak suara-suara yang mempertikaikan tentang sambutan Maulidur Rssul dan ia menjadi fokus perdebatan dan perbalahan walaupun sebenarnya banyak isu yang lebih penting yang perlu ditangani oleh umat Islam. Di masa ini musuh-musuh Islam sedang melakukan operasi besar-besaran untuk menghancurkan umat Muhammad. Pemimpin-pemimpin Islam yang bertelagah ini membuatkan kuasa besar tersenyum. Bahkan ada pemimpin negara Islam menjadi bonika kuasa besar dunia asalkan kedudukkan mereka selamat dan terjamin, kalaupun tidak tunduk kepada kuasa besar secara mutlak, sesetengahnya bertindak menjadi penyokong kuat kepada Barat.

Kita seharusnya sedar, serangan musuh bukanlah satu-satunya penyebab penderitaan umat Islam. Malah di kalangan kita sendiri bermusuh-musuhan. Merekalah yang menyebabkan permusuhan dan perpecaahan di kalangan umat Islam di seluruh dunia, selain mencari kesalahan saudara sendiri, mereka bekerja bertungkus lumus untuk meniupkan rasa syak wasangka kepada perkara-perkara yang mereka timbulkan agar ia menjadi satu kontrovasi.

Prinsip-prinsip asas agama Islam diputar-belitkan, cara dan pendekatan ibadat dipertikaikan dan diubah mengikut kamahuan dan tujuan tersendiri. Sekiranya perkara-perkara ini tidak disedari daan dihindar oleh masyarakat Islam maka perpaduan dan kesucian akidah Islam akan tergangu. Mereka pula dengan sewenangnya mengubah pendapat-pendapat ulama terdahulu yang selama lebih 1400 tahun dianggap sahih dan benar.

Membesarkan Maulidr Rasul, samalah umpama kita membesarkan Islam kerana Rasulullah SAW merupakan simbul bagi agama Islam itu sendiri. Hari kelahiran Nabi adalah hari dan saat yang mengembirakan bagi kaum Mukmin dan kita sepatutnya memperingati dan merayakan hari yang sungguh bersejarah dalam Islam itu. Itulah tandanya kita bersyukur ke hadrat Allah SWT kerana telah mengutuskan kepada kita seorang pesurunya yang agong.

Di sini jelaslah kepada kita, Rasulullah SAW adalah pemimpin agong dunia, menjadi kewajiban kepada kita yang cintakan agama ini untuk mengambil pengajaran dengan menghayati kepimpinan yang ada pada diri Rasulullah SAW, melalui contoh-contoh dan tauladan yang telah di sampaikan.
(petikkan sebahagian ucapan saya yang di sampaikan pada hari sambutan Malidur Rasul peringakat Parlimen Setiawangsa anjuran "Majlis Permuafakatan Masjid & Surau Parlimen Setiawangsa" pada Sabtu 13/3/2010 bersamaan pada 27 R'Awal 1431).

1 comment:

  1. Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya




    (((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







    Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya.

    ReplyDelete