Tuesday, November 23, 2010

JANGAN BERCERAI - BERAI

kaum muslimin dan muslimat yang saya kasihi dan dirahmati Allah seklian.

pertama-tama sewajarnya ucapan kita ialah berbanyak-banyak puji dan syukur kehadarat Allah SWT kerana dengan keizinan dan inayahnya kita dapat sama-sama merayakan sambutan Aidiladha hari ini.

Dua bulan yang lepas kita merayakan aidilfitri iaitu hari kita merayakan kemenangan ke atas tuntutan nafsu, ia merupakan satu anugrah dari Allah SWT agar kita bergembira dan mengeratkan lagi silaturrahim. Hari ini kita dianugrahkan pula dengan hari raya Aidiladha. Kita disajikan lagi dengan hari kegembiraan dan hari mengingati Allah SWT, tentu ada masej dan pegajaran, antara pengajaran yng penting ialah sifat syukur atas nekmat Allah. Aidiladha pula mebawa bersamanya banyak masej dan pegajaran.

Pengajaran yang terpenting, yang terkandung dalam aidiladha ini adalah kesatuan, umat Islam tidak kira siapa dan di mana pun mereka berada adalah umat yang satu, ia adalah umat yang bersama-sama mengikrarkan bahawa tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah dan Muhammad SAW adalah Rasulullah. Kita adalah umat yang bersatu, mengadap satu kiblat dan sujud kepada Tuhan yang satu Allah Rabbulalamin. Kita adalah umat yang satu yang berkumpul di Padang Arafah untuk melakukan ibadat Haji. Adakah umat yang lain di atas muka bumi ini yang mempunyai syariat seperti Islam?.

Sebenarnya, kita tidak mampu lagi berpecah-belah, kita sewajarnya menghindarkan diri kita dari diperalat dengan tujuan memecah-belahkan kita. Anasir-anasir jahat ini suka melihat kita berpuak-puak dan berpecah denganya mudahlah mereka menikam kita dari belakang. Kita perlu bersatu untuk menjadi kuat. Lihatlah bagaimana Allah SWT mewajibkan semua umat Islam yang melakukan ibadat Haji agar berkumpul di satu tempat, di satu masa dengan pakaian yang sama, tidakkah ini menunjukkan bahawa umat Islam satu umat yang diwajibkan bersatu, Allah telah berfirman dalam surah AliImran -103 yang maksudnya Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam) dan jangan kamu bercerai-berai).

Allah SWT telah mengutuskan Nabi Muhammad saw ke dunia ini sebagai Rasul terakhir untuk membawa perubahan kepada seluruh umat manusia, baginda telah diperintahkan oleh Allah menyeru manusia supaya berakhlak mulia dan berubah dari gaya hidup yang tidak bertemadun kepada cara hidup yang diredzai oleh Allah, antarannya: bersatu-padu, hormat menghormati, berkasih sayang, toleransi iaitu bertolak ansur dan mengamalkan sikap bantu membantu serta tolong menolong, percakapan dan tindak tanduk yang boleh menyinggung perasaan orang lain perlulah dielakkan kerana ia boleh membawa kepada pertelingkaahan dan permusuhan sesama kita, jika kita tidak berhati-hati sudah pasti hubugan silaturrahim yang sedia terjalin akan menjadi kusut dan boleh mengakibatkan perpecahan dalam masyarakat.

Oleh itu bersempena dengan semangat aidiladha dan perhimpunan haji di tanah suci, marilah kita mengambil iktibar dengan membetulkan diri dan masyarakat kita dengan mengokohkan perpaduan dan kekuatan umat seluruh dunia. Allah SWT menyatakan bahawa setiap orang beriman itu adalah bersaudara kepada orang Islam yang lain, tegasnya selama mana sesaorang individu itu melafaskan kalimah syahadah maka ia tetap saudara seagama, ini jelas apa yang diperintahkan oleh Allah seperti dalam firmannya, maksudnya: sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu, dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat - (Hujrat ayat 10).

Hari ini (aidiladha) kita mengaggongkan Allah SWT dengan bertakbir, bertahmid dan bertahlil sebagai bukti kesyukuran kita kepada-Nya, kerana dengan lempah keagongan-Nya telah mengurniakan kemakmuran, keamanan, ketenteraman serta kestabilan negara kita. Dengan yang demikian kita dapat beramal, melaksanakan tugas harian kita dengan tenang dan sempurna. OLeh itu tiada amalan yang paling mulia pada hari raya korban ini melainkan menumpahkan darah binatang ternakkan kita, iaitu berkorban dengan menyemelih haiwan - haiawan ternahkan kita, inilah lambang kesyukuran kita kepada Allah.

Orang yang berjaya sebenarnya ialah orang melakukan pengorbanan, mereka sanggup berkorban masa, wang, jiwa raga, kepentingan diri, tenaga, fikiran perasaan dan sebagainya, kerana kejayaan dan kecemerlangan tidak datang mengolek, sebaliknya tanpa pengorbanan pelajar akan gagal, pentadbir akan kecewa, pemimpin akan bermusuhan, ulama' akan dicaci, masyarakat dan rumah tangga akan hancur, kampung halaman akan porak -peranda dan negara akan terus dijajah.

Di samping itu kita juga wajar bertanya, "Apakah pengorbanan kita kepada masyarakat dan negara? Apakah kita benar-benar menghargai mereka yang telah banyak berkorban untuk kita, adakah kemakmuran dan keamanan yang kita kecap kini datang tapa melalui pengorbanan manusia lain, dalam erti kata yang lain kita perlu belajar berkorban dan menghargai pengorbanan orang lain. Yang pasti kita jangan sekali-kali lupa pengorbanan ibu bapa terhadap kita.

sekian, hingga jumpa kembali.





1 comment:

  1. Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya




    (((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







    Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya.

    ReplyDelete