Sunday, February 22, 2009

UCAPKANLAH SALAM

Al Imam Ghazali pernah berkata, maksudnya: "Agama Islam itu agama berkasih sayang sesama manusia dan beribadat kepada Allah" Ini adalah rahsia kekuatan umat Islam di zaman jayanya. Hari ini keadaan itu telah jauh berubah, kasih sayang antara kita sesama Islam tidak berapa rapat atau semakin renggang, perpaduan antara kita tidak bagitu erat, akibatnya kedudukkan kita dalam semua segi menjadi lemah , sedangkan perkara ini amat penting kita hidupkan kembali kerana kiranya benar-benar umat Islam ingin bangkit dan hidup mulia di antara umat-umat lain di dunia.
Bukankah Nabi kita telah bersabda, maksudnya: Kamu tidak akan masuk syurgasehingga kamu telah beriman, dan kamu belum sempurna beriman sehingga kamu berkasih sayang antara kamu. Tidakkah telah aku tunjukkan kepada kamu sesuatu perkara apabila kamu amalkan dia nescaya kamu akan kasih sayang sesama kamu, iaitu menyebarkan salam antara kamu.
Alangkah sucinya hadis ini, dan alangkah besar ertinya bagi kita bagi kita kaum muslimin yang sedang diserang penyakit demam berpecah-belah. Marilah kita hidupkan semula amanah Rasulullah saw, moga-moga dengannya kita dapat merasa kemanisan persaudaraan dan kasih sayang sesama kita, manakala rasa kasih sayang itu telah meresap disanubari kita, akan lenyaplah rasa hasad, dengki, dendam, khianat, takbur dan sifat-sifat yang mementingkan diri sendiri.
Demikianlah Rasulullah saw telah menunjukkan kepada kita jalan berkasih sayang iaitu dengan melazimkan memberi salam manakala kita bertemu antara satu dengan lain, ucapkan salam "Assalamualaikum" manakala kita bertemu saudara-saudara kita itu, siang atau malam di jalan atau dirumah, di mana-mana sahaja.
Bagi pihak yang menerima salam itu itu pula diwajibkan menjawab, oleh itu jawablah dengan yang lebih baik umpamanya, "Waalaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh. Janganlah hendaknya ada diantara kita yang bersaudara merasa sombong kerana kebesaran darjat, berlainan fahaman politik, pangkat atau kekayaan harta hinga tak sudi menjawab salam saudaranya, ini bukanlah sifat orang Islam sejati, bahkan itulah sifat orang munafik. Allah sangat benci kepada orang yang takbur sombong.
Dalam hal kesombongan ini Allah telah berfirma, maksudnya, "Dan janganlah engkau memalingkan mukamu (kerana memandang rendah) kepada manusia dan janganlah engkau brjalan di muka bumi dengan berlagak sombong, sesungguhnya Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur lagi membanggakan diri" (suarh Lokman ayat 18)
Jika kita sedang berjalan, kitalah sepatutnya mendahului memberi salam kepada mereka yang duduk, anak-anak patut mendahului memberi salam kepada ibu bapanya, murid-murid patut mendahului salamnya kepada gurunya, orang-orang muda patut mendahulukan salamnya kepada yang lebih tua, dan sambutlah salam itu dengan bersungguh-sungguh, seta hulurkan tangan untuk berjabat tangan, lakukan dengan ikhlas hingga dirasakan benar-benar sahdu dan kesannya benar-benar menusuk kalbu, dan akhirnya terjalinlah kasih sayang.

Pada akhir-akhir ini rasa kasih sayang antara umat Islam banyak berasaskan kepada persamaan Muslihat dan faedah tidak banyak diasaskan di atas rasa persaudaraan yang luhur dan sejati.. pada lahirnya kita bersatu, tetapi kita tetap kalah dalam medan-medan perjuangan hidup, dalam bidang pelajaran, ekonomi dan sebagainya, hingga mana-mana umat Islam seluruhnya dianggap sepi sahaja oleh orang-orang yang bukan Islam di tanah airnya kerana orang-orang yang bukan Islam tahu bahawa kita mudah berpaecah-belah dan mudah dipecah - belahkan dan mereka juga tahu kita tidak bersatu padu.

Saidina Abdullah bin Amru meriwayatkan,” Seorang lelaki telah bertanya kepada Rasulullah saw dengan katanya, (maksudnya), “Apakah Islam yang lebih baik wahai Rasulullah? Sabda baginda, (maksudnya), “Amalan yang baik itu ialah menjamu makan dan memberi salam kepada orang yang engkau kenal atau tidak kenal”.

-Bersatu teguh bercerai roboh, muafakat membawa berkat, bersengketa membawa mudarat.

No comments:

Post a Comment