Wednesday, July 22, 2009

SESAT

KENAPAKAH ajaran-ajaran sesat silih berganti munculnya di negara ini. Agama Islam yang suci murni telah diseleweng dengan dashyatnya mengikut citarasa sesaorang "pengembangnya"
segelintir orang Islam yang sangat tipis imannya, atau kefahaman agamanya cetek, amat mudah terpengaruh dan secara tidak sedar mudah terperangkap dan juga tidak keterlalauan jika dikategorikan sebenarnya mereka mulanya secara suka-suka atau terikut-ikut mendekati ajaran ini.
Secara tidak sedar, sedikit demi sedikit mereka telah terkeluar dari landasan aqidah yang sebenarnya, akhirnya mereka terus-menerus tersesat. Mereka tidak sedar mereka telah disesatkan oleh apa yang mereka panggil "tuan guru", "bapa" atau "ustaz" atau apa saja yang lunak bunyinya.
Walaupun perkara ini disedari oleh sesaorang "guru" bahawa ajarannya telah jauhan terpesong, tetapi demi memikirkan kepentingan atau keuntungan diri mereka, maka adalah lebih baik membiarkan pengikutnya terus tersesat. Sesaorang pengikut yang terlalu taksub kepada gurunya adalah lebih melampau atau ekstrim.
Seperti yang kita ketahui beberapa ajaran sesat yang akidahnya terang-terang menyeleweng sentiasa saja muncul dan timbul di sana sini. Ajaran tersebut berbeza antara satu dengan yang lain. Jika kita renungkan dengan fikiran yang waras nescaya dapatlah kita satu jawapan yang nyata, semua ajaran yang menyesatkan sahih terkeluar dan bertentangan dengan ajaran Islam yang suci. Ajaran-ajaran yang menyeleweng ini ternyata sekali memesongkan aqidah. Ajaran ini terbukti penuh dengan kepalsuan dan kebatilan.
Batil atau palsu adalah sesuatu yang salah tidak sah serta terkeluar dari garis kebenaran yang terlarang dan haram mengikut hukum agama. Ingatlah firman Allah yang mafhumnya, "Demikian pula bahaswa Allah itu benar dan sesungghunya apa yang mereka seru selain dari Allah itu palsu" - Al Haj ayat 62 dan Lokman ayat 30.
Yang nyata agama Islam itu adalah satu-saunya agama yang diredai Allah seperti mafhum firmanNya, "Sesungguhnya agama(yang diredai) di sisi Allah hanya agama Islam".
Sebagai contoh, pada lazimnya falsafah seni mempertahankan diri yang bersifat kebatinan tidak kira apa pun namanya, diwujudkan semata-mata untuk digunakan menjaga maruah dan mempertahankan diri, jauh sekali untuk mempamirkan kejaguhan, memperagakan kekuatan, apalagi untuk bergaduh, malah dilarang samasekali untuk berbangga dan takbur. Bukankah tujuan utamanya bagi mempamirkan sifat-sifat terpuji dan sebaliknya menghindarkan semua perkara keji.
Jika kita yang dewasa masih ingat peristiwa pada tahun 1980, bagaimana sekumpulan anjaran sesat telah menyerang Balai Polis Batu Pahat, Johor. Dalam tragedi berdarah itu lapan orang dari pengamal ajaran sesat dan empat orang anggota polias telah terkorban dengan sia-sia.
Pada tahun 1985 kita telah digemparkan dengan peristiwa "Mamali" yang mana seorang guru yang dikenali sebagai "Ibrahim Libya" telah mempengaruhi pengikut-pengikutnya menentang kerajaan.
Dan masih segar dalam ingatan kita pada bulan Julai 2000 kita juga amat terperanjat dengan peristewa Al Ma'unah yang diketuai oleh Mohd. Amin bin Razali. Kumpulan ini telah bertindak lebih ganas.
Dan yang paling menyedihkan kita bagaimana seorang yang kolot seperti "Ayah Pin" dapat menarik orang yang waras ke dalam ajaran sesatnya,
Sungguhpun peristiwa-peristiwa ngeri ini telah menjadi sejarah hitam kepada Negara, namun kita tetap mengigati dan mengutipnya untuk dijadikan pengajaran yang berguna. Begitu mudah mereka bertindak sebagai ketua, memperdaya dan memesongkan pengikut-pengikutnya yang bebal. Seharusnyalah kita mengambil iktibar dari kejadian-kejadian yang telah mencemarkan Negara dan kesucian agama Islam yang mulia ini.
Sesungguhnya kita berasa hairan, sejak akhir-akhir ini sebilangan daripada kita yang professional dan intelektual dengan tahap pendidikan yang tinggi dengan mudah dapat diperdaya oleh gulungan yang rendah tahap pelajaranya. Mereka seolah-olah tidak berdaya dan berkeupayaan untuk berfikir dengan rasional. Tidakkah mereka terfikir, wajarkah seorang penjenayah dan pembunuh mengajar sesuatu kepercayaan yang jelas karut serta merosakkan agama dipanggil ustaz. Adakah apabila seseorang itu telah berserban dan berjubah ianya sudah cukup layak untuk diberi gelaran "Ustaz" atau "Ulama" tidakkah gelaran ini cukup mulia disisi islam. Patutkah orang-orang seperti ini diagungkan?, hinggakan kata-kata serta tindak-tanduknya tidak perlu difikirkan benar salahnya?.
Akhirnya hayatilah hadis Rasulullah s.a.w yang mafhumnya, "Jauhilah tujuh perkara yang boleh membinasakan kamu iaitu menyebabkan kamu masuk neraka atau dilaknat oleh Allah. " Para sahabat bertanya, " Wahai Rasulullah apakah tujuh perkara itu? Rasulullah menjawab, Mensyirikan Allah iaitu menyengtukan Allah, melakukan perbuatan sihir, membunuh manusia yang diharamkan oleh Allah melainkan dengan hak, memakan harta anak yatim, memakan riba, lari dari medan pertempuran, menfitnah perempuan-perempuan yang baik iaitu yang boleh dikahwini serta menjaga maruah dirinya juga perempuan yang tidak memikirkan untuk melakukan perbuatan jahat serta perempuan yang beriman dengan Allah dan Rasulnya dengan fitnah melakukan perbuatan zina.
Kita semua perlu bertindak sebelum segalanya menjadi tidak terkawal. Kepada pengikut-pengikut yang telah tersalah langkah undurlah, jika telah terseset di hujung jalan, baliklah ke pangkal jalan. Sesungguhnya Allah maha pengampun dan penerima taubat.

No comments:

Post a Comment