Monday, July 27, 2009

PUASA

BULAN Ramadan adalah bulan yang diwajibkan (fardu ain) berpuasa kepada penganut Islam yang mukallaf. Ibadat puasa salah satu rukun Islam yang lima ini telah mula difardukan kepada umat Islam ialah pada tahun ke dua hijrah.
Puasa (assaum) bererti menahan (al-imsak) daripada sesuatu perkara seperti firman Allah SWT dalam surah Mariam ayat 26 (mafhumnya): Sesungguhnya aku telah berjanji (bernazar) bagi Tuhan yang bersifat pengasih akan mengerjakan puasa - yakni menahan diri dan diam dari berkata-kata.
Dalam istilah umum syarak pula membawa erti menahan diri daripada perkara-perkara tertentu, oleh orang tertentu, pada waktu-waktu tertentu dengan beberapa syarat
Kesebulatan pendapat (ijmak) bahawa kita diwajibkan berpuasa apabila telah yakin betul datangnya bulan Ramadan dengan melihat anak bulan (rukyah al hilal) pada malam tiga pulu Syaaban. Apabila anak bulan tidak kelihatan maka hendaklah digenapkan Syaaban tiga puluh hari, ini berdasarkan kepada sabda Rasulullah saw (mafhumnya): Berpuasalah kamu kerana melihat anak bulan (Ramadan) dan berbukalah kamu (berhari raya) kerana melihat anak bulan (Syawal). Kamudian jika kamu terhalang oleh awan maka genapkanlah bilangan Syaaban tiga puluh hari. - Riwayat Bohari dan Muslim
Penyaksian rukyah "al hilal" ini hendaklah datangnya dari seorang atau dua orang yang adil.
Pada siangnya (mulai terbit fajar hingga terbenam matahari) sesaorang yang berpuasa hendaklah menahan diri diri dari perkara-perkara yang boleh membatalkan puasa. FirmanAllah (mafhumnya): Dan makanlah dan minumlah sehingga nampak jelas olehmu benang putih dari benang hitam, yakni fajar. Kemudian sempurnakanlah puasa itu sampai malam - Surah Al-Baqarah ayat 187.
Antara perkara yang menjadikan puasa itu terbatal ialah
  • Makan atau minum dengan sengaja.
  • Memasukkan sesuatu dengan sengaja ke dalam rongga yang ada di tubuh badan.
  • Muntah dengan sengaja.
  • Melakukan persetubuhan dengan sengaja.
  • Keluar mani dengan disengajakan, (jika keluar mani kerana bermimpi walaupun di siang hari tidak batal puasanya).
  • Datang haid atau nifas
  • Gila, walaupun sekejap masa dan
  • Murtad.
Allah berfirman, (mafhumnya): Wahai orang-orang yang beriman, kamu diwajibkan berpuasa sebagaiman diwajibkan atas orang-orang dahulu daipada kamu supaya kamu bertakwa. (Puasa yang diwajibkan itu ialah): beberapa hari yang tertentu, maka sesiapa di antara kamu yang sakit atau musafir, (bolehlah ia berbuka), kemudian wajiblah ia berpuasa sebanyak (hari yang dibuka) itu pada hari-hari yang lain dan wajib atas orang-orang yang tidak berdaya berpuasa (kerana tua dan sebagainya) membayar fidyah iaitu memberi makanan orang miskin (secupak makanan asasi tiap-tiap satu hari yang tidak dikerjakan puasanya). Maka sesiapa yang dengan sukarela memberikan (bayaran fidyah) lebih dari yang ditentukan itu, maka itu adalah suatu kebaikan baginya dan (walaupun demikian) berpuasa itu lebih baik bagi kamu (daripada memberi fidyah) kalau kamu mengetahui. - Al Baqarah 183-184
Puasa bulan Ramadan hukumnya adalah wajib kepada lelaki dan perempuan yang telah cukup sayarat-syaratnya:
  • Islam - orang yang masih belum Islam tidak diwajibkan berpuasa
  • Sihat tubuh badan - sihat di sini bererti berupaya mengerjakan puasa dengan sempurna dan memenuhi kewajipannya.
  • Telah sampai umur atau akhil baligh.
  • Tinggal secara tetap di sesuatu tempat. - maksud tinggal tetap di sini sesaorang itu tidak dalam perjalanan dengan jarak yanng lebih "dua marhalah"
Pengecualian Puasa
Antara mereka yang diberi pengecualian atau diberi kelonggaran untuk tidak berpuasa (namun tidaklah dibebaskan dari wajib berpuasa secara mutlak) adalah:
  • Anak-anak yang belum baligh - walaupun anak-anak yang belum mencapai umur baligh tidak diwajibkan berpuasa tetapi amatlah baik andainya ibu bapa dapat melatih serta membimbing anak-anak mengerjakan ibadat puasa. Mungkin di peringkat permulaannya berupaya hingga setengah hari, tiga perempat hari, mengikut kemampuannya. Bila sampai ketikanya mereka wajib berpuasa tidaklah menjadi asing baginya dan mampu melaksanakan kewajipan ini dengan baik. Dalam hal mengerjakan ibadat ini Rasulullah saw menasihatkan ibu bapa dalam sebuah sabdanya, (maksudnya): Suruhlah anak-anak kamu bersembahyang bila mereka berumur tujuh tahun, dan pukulah mereka bila mereka berumur sepuluh tahun (jika engkar tidak mahu mengerjakanny).
  • Orang sakit - seseorang yang jatuh sakit mereka tidak berupaya meneruskan puasanya dikhuatiri dengan berpuasa menambahkan kesakitannya, mereka bolehlah berbuka dan wajib qada.
  • Orang yang tidak waras - yang tidak dapat memahami apa perbuatan yang dilakukannya, atau lebih tepatnya orang gila, dan gilanya itu datang pada siang hari, mereka yang demikian tidak menjadi kewajipan berpuasa baginya, sabda Rasulullah saw, (maksudnya): diangkat pena (tidak dicatat) dari tiga orang; orang gila hingga sembuh, orang tidur hingga ia jaga dan kanak-kanak hingga ia bermimpi (dewasa) ia (orang gila) diwajibkan mengqadakan puasa yang ditinggalkan.
  • Orang yang telah terlalu tua - (lelaki atau perempuan) yang langsung tidak berupaya berpuasa (dikuatiri jika mereka berpuasa akan merosakkan lagi keadaan fizikal mereka yang telah lemah).. Puasa yang ditinggalkan oleh gulungan ini hendaklah diganti (diwajibkan) dengan membayar fidyah iaitu sebanyak satu cupak (3/4 litter seharai puasa yang ditinggalkan) makanan yang boleh mengenyangkan (makanan asasi - Malaysia: beras) andainya mereka ini tidak berkemampuan mengadakan fidyah ini maka menjadi tanggungjawab ahli keluarganyalah melaksanakannya, orang-orang ini tidak diwajibkan qada.
  • Pitam sepanjang hari - mereka yang pitam sepanjang hari harus berbuka dan wajib qada.
  • Perempuan hamil - jika dikhuatiri membahayakan diri atau kandungannya diharuskan berbuka. Mereka ini wajib qada dan membayar fidyah setiap hari puasa yang ditinggalkan berdasarkan firman Allah surah Al Baqarah ayat 184 (mafhumnya): dan di atas mereka yang dapat menunaikan tetapi dengan mengandung keberatan puasa hendaklah mengeluarkan fidyah dengan memberi fidyah dengan memberi makan kepada orang-orang miskin.
  • Ibu yang menyusukan anak - jika mereka bimbang dengan berpuasa akan memudaratkan dirinya juga bayinya, mereka harus berbuka dan wajib qada.
  • Wanita dalam hai dan nifas - mereka tidak diwajibkan berpuasa, jika berpuasa pun terbatal puasanya. Mereka wajib qada.
Hikmat-hikamh daripada ibadat puasa ini amatlah banyak, antara hikmat yang jedlas ialah:
  • Bila sesaorang berpuasa ia tidak mencari yang lain kecuali keredhaan Allah serta rahmatNya.
  • Sesaorang yang sedang berpuasa seharus menjaga dirinya dari angan-angan yang kotor dan tidak berguna apatah lagi kepada yang tidak dibenarkan oleh agama. Bagi menyelamatkan nilai puasanya, sesaorang yang berpuasa seharusnya menjaga dirinya dari perilaku yang menjejaskan erti puasanya.
Untuk menjaga nilai puasa yang benar-benar diredai Allah, sesaorang yang sedang mengerjakan puasa hendaklah selalu mendekati dirinya kepada Allah
Sesaorang yang sedang menjalankan ibadat puas dengan sebaik-baiknya adalah merupakan mereka yang mampu mengendalikan nafsu. Segalanya ini menjadi perisai bagi dirinya untuk menghadapi godaan dari berbagai sudut,
  • Jangan suka merendahkan dan melecehkan orang lain serta mengucapkan sesuatu yang sinis serta mengandungi ejekkan. Walau sehebat mana pun kita janganlah memandang rendah kepada orang yang mungkin tidak sebijak kita.
  • Jangan saling mencelah, menghasut dan mencerca, di kalangan masyarakat kita sekarang ada golongan yang merasa bangga dan amat suka mengaibkan orang yang tidak sekupu dan tidak disukainya, seolah-olah mereka melupakan ingatan Rasulullah saw dalam hadis baginda yang (mafhumnya): Barangsiapa yang menutup keaiban saudaranya dalam kehidupan di dunia ini, maka Allah akan menutup keaibannya dalam kehidupannya di akhirat.
  • Tidak juga dinafikan terdapat juga di kalangan bangsa kita kini (telah menjadi budaya ?) amat suka menggelarkan sesaorang yang tidak disukainya dengan gelaran yang menyakiti hati orang yang bersangkutan.
  • Puasa yang sempurna, yakni telah mencapai tingkat puasa yang sebenarnya berupaya mengubah kebiasaan-kebiasaan yang kurang baik dalam kehidupan sehariannya
  • berhati-hati dalam segala tindakan, terutama dalam pertuturan dari lidah yang tidak bertulang. Hindari dari kata-kata yang menyinggung perasaan orang lain, seperi menyindir, tahan hati supaya tidak berhasad dengki, apa lagi menuturkan kata-kata yang jijik didengar seperti berdusta, memfitnah, mengumpat, mencarut, mengadu-dumba dan sebagainya. Sabda Rasulullah saw (mafhumnya): Tidak akan masuk syurga orang yang mengadu domba. - Riwayat Bohari dan Muslim.
  • Berpuaslah dengan ertikata sebenar-benarnya, jauhi perbuatan yang tidak baik. Berpuasa tidak hanya dari menahan makan minum semata-mata. Jika kita tidak dapat menghayati puasa seperti yang dituntut iaitu menahan diri dari segala godaan syaitan, membersihkan hati dengan dendam kesumat yang tidak berkesudahan, ia adalah amat merugikan kita, kerana puasa yang demikin sifatnya ini menjadi kesukaan syaitan kerana balasan yang mungkin diterima hanya lapar dan dahaga sahaja, sabda Rasulullah saw yang memberi erti: Berapa banyak orang yang berpuasa, tetapi tidak beroleh apa-apa dari puasanya selain dari lapar dan dahaga, dan berapa orang yang bangun solat malam, tetapi tidak beroleh apa-apa dari solatnya selain hanya berjaga malam.
Jangan dipersia-siakan kurniaan Allah untuk mendapat pahala yang berganda-ganda seperti yang dijanjikanNya oleh sifat kita yang merugikan.
Jangan kita menjadi seorang yang 'ahmak'
Bagi kesempurnaan yang lebih bererti di sepanjang kita menjalankan ibadat berpuasa di bulan yang penuh dengan beberapa kelebihannya ini amatlah moleknya kita amalkan tuntutan-tuntutan dengan ibadat ini, iaitu:
  • Makan sahur - guna menguatkan diri menghadapi puasa, Rasulullah saw bersabda yang (maksudnya): makan sahur itu ada berkatnya, dan sabda baginda lagi. Bantulah puasamu di siang hari itu dengan makan sahur dan solat malam dengan tidur siang.
  • Berbukalah dengan tiga biji tamar dan minumlah segelas air dan dianjurkan pula waktu berbuka itu supaya memanjatkan doa, dengan ucapan : Ya Allah untuk Engkaulah kami berpuasa dan dengan rezeki yang Engkau berikan kami berbuka.
  • Makan secukupnya sahaja, kerana menurut Rasulullah saw: orang yang makan tiada hadnya adalah kebiasaan paling buruk dan sabda baginda lagi: Mengurangkan makan adalah sesuatu ubat yang paling mujarab.
  • Saling menghubungkan silatulrahim dan mengeratkan persaudaraan
  • Melakukan solat tarawieh
  • Mempelajari dan membaca Al quran dengan sebanyak-banyaknya
  • Memperbanyakkan sedekah dan
  • Adalah lebih baik diam dari memperkatakan sesuatu yang belum tentu sah kebenarannya.

No comments:

Post a Comment