Sunday, April 24, 2011

MEROKOK MEMBAKAR DUIT,MEMBAKAR DIRI DAN MELAKUKAN YANG SUBAHAT

KENAPA kita mesti merokok ? Umum mengetahui perbuatan merokok sama seperti perbuatan 'menyedut racun ke dalam paru-paru'

Walaupun kita sedar racun yang kita sedut berpuluh kali dari 10-15 batang rokok sehari itu membahayakan kesihatan tetapi tabiat merokok ini amat sukar di hindarkan kerana telah sebati dalam perlakuan atau tabiat, atau kitakan telah menjadi ketagih.

Mengikut 'Kamus Dewan' menagih bererti berasa suka (gemar,ingin)benar akan sesuatu,tegsnya sangat melakukan sesutu kerana kebiasan.

Dari itu kepada yang belum terjebak dalam tabiat buruk lagi membazir ini eloklah jangan cuba-cuba melibatkan diri dengannya.Perbuatan ini sebenarnya amat merugikan, rugi kepada diri, kepada keluarga, malah rugi juga kepada negara.

Lama dahulu, kebiasaan rokok hanya dirujuk kepada kaum lelaki sahaja tetapi tidak dinafikan ada segelintir kaum wanita yang sudah berumah tangga merokok, mungkin terikut-ikut dari suami mereka terdpat juga wanita yang telah berumur merokok (biasanya rokok daun sahaja) sambil mengunyah sirih, tiada gadis-gadis yang merokok ketika itu samada bersembunyi-sembunyi apatah lagi berterang-terangan, sebenarnya merokok pada waktu itu dianggap merendahkan martabat kaum perempuan. Perempuan yang menghisap rokok (maaf) ketika itu dianggap perempuan-perempuan di'lorng-lorong belakang' atau apa yang disebut 'kupu-kupu malam'. Perempuan joget juga merokok.

Kini kita agak kecewa bila melihat penghisap rokok telah menular kepada kaum perempuan dan anak-anak gadis termasuk gadis-gadis di bawah umur. Apa yang menyedihkan mereka tanpa segan silu mempamirkan tabiat yang tidak bermaruah, nampaknya mereka berbangga pula. Gadis-gadis yang merokok ini kita boleh jumpai di mana-mana, jika di kelab malam usah dikiralah mereka memang merokok dengan sepuas-puasnya.

Kenapa mereka ini mesti merokok? Adakah mereka ingin mengikut gaya masa kini, jika inilah jawpanya nyatalah pendapat ini tidak boleh diterima samasekali, yang nyata tabiat ini adalah bertentangan dengan adab ketimuran yang bersifat lemah lembut, bermaruah, bersopan santun seperti sepatutnya sebagai seorang Islam.

Mengikut satu kajian, gadis-gadis yang merokok ini memang dilahirkan dan dibesarkan di bandar-bandar besar, mereka merokok bukan disebabkan oleh faktor tekannan, sebaliknya hanya untuk mensesuaikan diri dengan gaya kelompok yang mereka dampingi.

Pergaulan bersama rakan sebaya yang merokok akan turut menyebabkan mereka terikut-ikut dari segelintir gadis-gadis sekarang.

Bagi gadis-gadis yang berhijrah ke bandar pula ini satu lagi faktor tekanan ingin kelihatan sama seperti persekitaran yang baru mereka dampingi adalah menjadi penyebab utama dalam perlakuan ini.

Mengikut perunding Psikiatri Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) Dr. Muhammad Muhsin Ahmad Zahari pula berkata, tabiat merokok ini merupakan satu gejala yang kurang sihat kerana akhirnya berupya meruntuhkan moral yang lebih kepada perlakuan negetif.

Berdasarkan rekod kesihatan, tiada satu pun kesan baik diperolehi daripada rokok malah, kesan yang amat buruk telah dapat dibuktikan akibat rokok. samada pada masa kini atau pada masa akan datang. Kesan pada masa akan datang akibat pengambilan rokok ini boleh diumpamakan sebagai bom jangka yang telah diaktifkan. Satu masa nanti, dengan ketentuan Allah SWT bom ini pasti akan meledak dan tatkala itu penyesalan tidak lagi berguna.

Menurut Pusat Racun Negara, Universiti Sains Malaysia, setiap batang rokok (yang dinyalakn) akan mengelurkan lebih 4,000 bahan kimia beracun merbahaya dan berisiko membawa maut, setiap sedutan asap rokok menyamaai satu sedutan beribu-ribu asap beracun. Antara kandungan gas beracun yang terdapat dalam asap rokok termasuklah bahan radioaktif. (polonium 201) dan bahan yang digunaka dalam cat (acetone), pencuci lantai (ammonia), ubat gegat (naphthalene), racun serangga (DDT), racun anai-anai (arsenic) gas beracun hydrogen (hydrogen cyanide) dan banyak lagi. Malah setiap batang rokok yang dihisap mengandungi bahan utama nikotin dan karbon monoksida yang memberi kesan buruk kepada kesihatan badan.

Sumber yang dikeluarkan oleh Kementerian kesihatan Malaysia menyatakan, bahawa asap rokok yang dihidu juga akan melalui saluran penghadaman dan penceranaan yang boleh menyebabkan pelbagai penyakit, mala racun-racun dalam asap akan memasuki system saluran darah ke seluruh badan, kandungan nikotin, bukan saja mengakibatkan ketagih dan menyebabkan saluran darah menjadi sempit serta merosakkan organ lain yang berkaitan.

Perangkaan yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia lebih 10,000 kematian setahun adalah disebabkan penyakit yang berkaitan dengan rokok , 30 peratus daripadanya mati disebabkan sepuluh jenis kanser iaitu: paru-paru,mulut,esophagus, tekak, pinkris,pundi kencing, buah pinggng, serviks,kolon dan perut

25 peratus daripadanya mati disebabkan sakit jantung

Kematian disebabkan strok juga mencatatkan sebanyak 25 peratus, selebihnya mati disebbkan oleh penyakit-penyakit lain yang berkaitan dengan rokok.

Setakat ini tiada seorang pun pakar perubatan meyatakan merokok adalah baik dari sudut kesihatan.

Kesimpulannya, tiada sebarang nas secara mutlak menyebut tentang hukum rokok, rokok diketagorikan dalam perkara subahat yang kita diminta menjauhinya.

Menghisap rokok bererti mengadaikan kesihatan dan kehidupan.Dlam surah Al Baqarah ayat 195 Allah berfirman yang maksudnya: Dan janganlah kamu sengaja mencampakan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan.


1 comment:

  1. Syabas. rencana kesihatan begini patut sangat dibaca. Saya rasa tak payahlah tunggu iklan anti-merokok daripada kerajaan baru kita nak timbang-timbang tak hendak merokok lagi.

    ReplyDelete